Isnin, 17 Jun 2013

BAGAIMANA AKU BOLEH TERJEBAK DENGAN DEEJAY ?

                      Ok Kawan2 kalau nak tahu mcm mane aku boleh terjebak dengan Dunia Deejay nie , Aku akan ceritakan mungkin tak terperinci tapi boleh dikatakan ,kawan2 ku semua akan paham jalan cerita yg aku sendiri tak tahu mcm mane nak mulakan...
                       Asalnya aku memang minat dengan Karaoke .. tak kira la kat mane sekali pon adanya Karaoke , aku akan karok walau pon suare aku tak sesedap mane tapi boleh lah utk melepaskan gian berkaraoke ... janji ade kawan dan ade kemahuan . Boleh dikatakan dimana ada sahaja Majlis perkahwinan , aku mesti nak menyanyi . janji aku puas hati  dan tak cukup dengan tu , Aku juga selalu jugak lah pergi ke pusat Karaoke bersama sahabat2 sekerja mahu pon rakan sekampong dengan aku.... Bile mana time ujung bulan saja , tang tu lah yg mengganggu perasaan tak dapat berkaraoke ... datang la rase Boring yg teramat sangat menyebabkan aku sendiri tak keruan utk menyanyi walau pon mase mandi sekali pon.... Jadi aku pon bertekad utk beli satu set karaoke di rumah ,supaya senang kalau rasa nak menyanyi je , senang aku nyanyi ...
        
                       Apabila sampai waktu wang aku cukup , maksudnye awal bulan la , Gaji ...gaji pon keluar aku dah awal2 ketepikan wang utk beli set Karaoke ... pada mase tu aku sendiri pon tak tahu nak beli set yg mcm mane ? terpinge aku sekejap .... jadi nak bertanya pada kawan , memang mase tu malu jugak ... kang dieorg kata kau nie kemaruk nak berkarok pulak ... jadi duit yg aku ketepikan tu , aku simpan dalam simpanan yg lain utk memudahkan aku membahagikan wang belanja dengan wang set pa system... macam biasa aku pon gie la RED BOXE bersama sahabat2 aku yg sama minatnye dengan aku. tapi kali ini lain sikit ... aku pergi sana bukan untuk menyanyi , tetapi sebaliknya tujuan aku ke sana adalah untuk servey peralatan Karaoke di tempat tu ... aku tengok speaker dalam bilik sebesar yg aku booking tu dan juga peralatan yg lain... utk aku belajar sikit pasal set karaoke nie...
Apa bila pulang rumah , aku pon search la internet utk nengok kat Mudah.my .. mana lah tahu ada yg aku berkenan ... Apabila dah jumpe ape yg aku nak tu , rupenya rumit juga peralatan nye ... aku nak kena ada mic kurang2 2pcs , speaker juga mahu2 jugak 2 pcs , Ampstreo gak ... berapa dah kos die ... mana pulak aku nak dapat kan lagu ... aku pon jadi hampa lah seketika ... tanpa memikirkan minat aku utk berkaraoke  ... nak tak nak tunggu jelah bonus ...  jadi tunggu je lah aku bonus yg bakal tak lama lagi lebih kurang 3 bulan .... tak pe lah ape leh buat... takkan aku nak jual barang2 lain dalam rumah tu plak semata2 utk minat aku tu ... tak de la sampai kesitu aku pikirkan... jadi tunggu laaah jawabnyeeee. sambil tunggu 3 bulan , aku pon hari2 jugak lah bukak MUDAH tu ...

                           3 Bulan pon berlalu lah .... Aku pon dah servey selama 3 bulan di mudah ,dah bermcm2 orgdah aku tanye . bermcm2 bentuk dah aku tengok .. Hati berkenan pada yg 1 .... yg dari hari tu aku tunggu... tiba lah masa dan saat utk aku memiliki ... ceritanya aku ada berkenalan dengan En Jamal bukan name sebenar ... die menawarkan aku pakej set pa system utk karaoke dan juga boleh bawa kemajlis... set yg lengkap semua ade ..Baik 2x speaker 15" , mic stand mic, cable mic , mic deejay mixer 8 channel cable speaker , cable dari mixer ke lap top dan juga 8k lagu bermacam citerasa aneka hari raya ... indon , mat salleh , cina , hindi , philipino ,malay song dan mcm2 lah ... dgn harga sekian... aku pon apa lagi dan2 tu jugak aku suruh En Jamal tu hantar terus ke rumah ... bila sampai rumah die siap ngajau lagi cara nak mengendalikan mixer dan yg lain2 ... aku pon apa lagi ... seronok la . benda baru .. org kata , pucuk di cinta , ulam mendatang...  tak dan aku nak ucapkan selamat tinggal selepas bayar wang set pd EN jamal .. aku pon karaoke laaa. sampai lebam ... En Jmal pon pulang dengan senyuman..

2 MINGGU KEMUDIAN.. Aku dah mula rasa borring la plak , hampir 1 minggu aku tak sentuh ... semua set tu aku letakkan didalam bilik khas ibarat mcm stor la .. duit pon makin habis , ade jugak terdetik dalam kepala aku yg aku menyesal beli set karaoke (pa system) ni. bukan leh wat ape pon... nak dapatkan balik duit memang jangan mimpi lah... bonus setahun sekali ....  baki dah bayar hutang... itu yg selalu bermain di fikiran.. nak wat niaga barang nie ,! aku pulak takde pengalaman ......!!!!sambil melayan hati yg runsing ... aku cube layan movie di internet... sambil melayan movie kepala melayang "berfikir'  mcm mana nk buat duit...!try bukak you tube .. mana tahu ada yg boleh aku pelajari kat situ... aku pon ,bukaklah YOUTUBE .. Taip Deejay Kahwin .... tub tub tub .... keluar banyak DJ yg mengendalikan majlis kahwin.... tengoklah satu persatu permainan Deejay2 yg ade tuuu.... dalam banyak2 aku tengok ada satu berkenan di hati .... Cara die , Suara die , tiba2 sahaja aku berminat nak jadi macam die... (MYBRO) .. Selalu jugak lah aku ulang tayang video die ... sebab cara die memang aku berkenan benoo... cantik permainan die apabila mengendalikan majlis kahwin ..aku pon follow la die punye blog ... dari hari ke hari aku belajar sendiri melalui video DJ tu .... sambil aku tengok sambil aku tiru gaya die... sampai lah aku boleh fasir berkata kata seperti seorang Deejay... Tapi semua tu , perlukan pengalaman ... aku pulak tak de pengalaman ...????  ...
Jadi aku buat keputusan untuk mencuba nasib ... dengan mengiklankan perniagaan aku di dalam MUDAH.My ... sebagai seorang pengendali rangkaian Deejay ... terpaksalah aku nekad utk memberanikan diri berdepan dengan semua ini...
Pada DISEMBER 2011 , Ada satu panggilan yg menghubungi aku ... Aku pon masa tu tak syak yg die call sebab ingin menggunakan perkhidmatan Deejay dan Pa system pada Hari perkahwinan die... Die memberi tahu yg die inginkan khidmat Pa system berserta Deejay ... Aku pon ape lagi , buat2 lah mcm dah ade pengalaman ,bercakap soal harga dan tarikh bile majlis... dan aku tetapkan harga sebanyak sekian utk majlis seperti sekian.... Die pon terus setuju ... dan mintak aku tambah Hari utk malam berinai sekali .... apa lagi aku pon iye kan saja lah .... selepas kejadian panggilan hangit tu , aku terus tak boleh tido malam , tertanya tanya jugak dalam hati nie..."Boleh ke aku nie???!... belum cube belum tahu .... tapi kalau lah rosak majlis tu di sebab kan aku .... Habis aku"! ..... ape pon aku kene cuba dulu ..... apa bila hampir tarikh tu ... Hati mula rase seriau ... dan Berkata sendiri"... Apa telah aku lakukan nie..... hancurssss kali nie.....

                         2 Hari sebelum tu , die ade call lagi , bertanyakan pasal majlis die.... dan die ade mintak aku bawakkan pa system sehari sebelum tarikh yg kite kompomkan tu.... sebab die nak pakai utk majlis akad Nikah di Rumahnya.... lagi lah aku rasa seriau.... harapkan lagi 2 Hari rupenye esok die nak pakai akad Nikah .... jd nak tak nak aku pergi lah hantar set seawal yg di minta...
Sampai saje di kediaman rumah die , lagi lah getar pale lutut aku nie.... nak taknak aku kene beranikan diri , tak boleh kasi nampak yg aku nie langsung 0 .... tak de ape langsung ... jadi aku mulakan dengan kalimah Bismillah utk melangkah ke halaman rumah dan memberi salam.... terus die,..." tuan aku". tu pon keluar , tergamam jap aku melihatnye ... Dalam hati pon berkata2 ... LAWAnye Awek nie... Die ke yg nak kahwin..???? tertanya2 aku sekejap.... Memang die yg nak kahwin pon.... aku pon mulakan lah kerja ku sebagai seorang juru teknikal AV di rumahnya .... dan dalam masa yg sama aku pon meramah kan diri lah utk berkenalan dengan seluruh ahli keluarga die , baik kecik sampai lah yg tue.... memang spoting gile keluarga die ... sambil di hidangkan air dan makanan ringan ... sebelum majlis itu bermula .... hilang separuh rasa cuak aku pada hari tu... dan aku harap pada esok majlis berinai die , aku dah boleh biasakan diri dgn suasana yg sama, ... sbb masa akad nikah nie khidmat aku belum di perlukan lagi , hanya guna set sahaja .... pada petang hampir senja tu aku pon pulang lah untuk rehat dengan secukupnya ... takut esoknya , aku gagal pulak dalam misi pertama di belah malam berinai ... dimana pada masa tu keluarga die inginkan khidmat karaoke utk adakan majlis utk org rewang dan pertandingan antara keluarga dan sanak saudare die lah... ...

Berbalik pada pengalaman yg aku tak pernah ada ... aku cuba ada2kan ...., supaya aku tak gugup ketika aku berkeudara di malam majlis tu nanti  ... Nasib baik lah malam berinai pada aritu aktiviti bebas , aku pon ambil kesempatan untuk test suara aku ., boleh ke tak boleh... ternyata memang aku tiru bulat2 gaya DJ yg dalam YOUTUBE tu... Apabila malam tu aku kena panggil nama2 peserta , dan tajuk lagu , aku dah mula boleh sesuaikan diri aku dengan MIC  , Audio , MAINAN mixer naik turun voleum ... dan mcm lagi lah ... masa tu lah aku gunakan ape yg aku belajar dari youtube oleh DJ SIFU tu utk membiasakan diri dengan suasana keadaan semasa ... dan aku selitkan lawak jenaka sikit bagi memberi impak yg besar pada seluruh ahli keluarga die...
                      Dan keesokan harinya ,Aku dapat mood baru , utk mengendalikan rangkaian Deejay dgn sempurna. tanpa cacat cela di majlis Hari tu ... Apabila aku pulang , dengan wang pertama hasil Deejay untuk 3 hari brturut2 , aku dah mula rasa minat dan bersemangat .... Alhamdulillah sebab Allah dan bukakan pintu dan jalan untuk aku teruskan sehingga aku sendiri tak mampu nak angkat lagi job sebagai seorang Deejay.... Apabila ada majlis kahwin adik beradik ku ...aku gunakan bagi menambah lagi pengalaman aku utk meningkatkan tahap keyakinan aku sebagai juruheba radio siaran langsung di majlis2 kenduri dan majlis perkahwinan...Dan selepas dari itu , Rezeki melimpah2 ,boleh dikatakan setiap minggu ada saja permintaan hingga aku sendiri kadang kala rasa rimas , tapi tak pe , itu semua rezeki tuhan bagi, jd aku layan kan je lah , dan kini aku ada pembantu sendiri , utk menguruskan alat persediaan kelengkapan pa system ..

. Bagi kawan2 ,teman2 sahabat2 yg ingin mencuba sesuatu , cubalah dari hati yg ikhlas utk melakukan sesuatu yg baru. Agar apa yg dihajati dapat termakbul ... dan jangan lah kalian semua ragu atau risau dengan kemampuan diri sendiri , kerna dengan adanya rasa Ragu itu akan membinasakan segalanya ,  mulakan dengan niat yg ikhlas dan jangan mementingkan keuntungan semata kerana keuntungan yg berlebihan akan menghapuskan minat dan impian kita ... kembalilah kepada yang asal dimana mula2 kita berdiri utk berpijak di bumi yg benar nyata ..
                         Itu sahaja yg dapat saya ceritakan pada semua pembaca dan rakan2 yg selalu menyokongserta mengikuti perkembangan ku .. Aku doakan semoga kamu semua selamat dunia dan akhirat , tenaikan yg wajib dan tinggalkan apa yg di larang....

3 ulasan:

Unknown berkata...

JADI LAH YANG TERBAIEK DARI YG BAIEK BAIEK...

Unknown berkata...

Bos berminat Mak berlajar jadi DJ 0192518201 madzlan terima kasih

Unknown berkata...

Bos berminat Mak berlajar jadi DJ 0192518201 madzlan terima kasih